گرانی خزنده اقلام لبنی و چانه زنی تولید‌کنندگان برای افزایش رسمی قیمت‌ها در حالی ادامه دارد که تازه‌ترین خبرها از تخصیص ۲هزارو ۵۰۰میلیارد تومان یارانه برای تثبیت نرخ شیر خام در سال‌جاری حکایت دارد.به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده فروشی برخی اقلام لبنی در سطح شهر حاکی از گرانفروشی و درج قیمت‌های جدید با افزایش ۱۰۰تا ۵۰۰تومانی روی بسته‌بندی برخی اقلام لبنی پر‌چرب و کم چرب مانند شیرنایلونی و بطری، ماست و پنیر است.

شیر

به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده فروشی برخی اقلام لبنی در سطح شهر حاکی از گرانفروشی و درج قیمت‌های جدید با افزایش 100تا 500تومانی روی بسته‌بندی برخی اقلام لبنی پر‌چرب و کم چرب مانند شیرنایلونی و بطری، ماست و پنیر است. گرانی‌ای که در برخی اقلام کم مصرف و فانتزی لبنی مانند بستنی با رشد 500تومانی قیمت‌ها، لبنیات طعم‌دار و انواع دوغ بیشتر بوده است اما تولید‌کنندگان همچنان درخواست افزایش حداقل 15درصدی قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

همچنین افزایش 2درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در حالی به بهانه‌ای برای گرانی و گرانفروشی برخی اقلام خوراکی و محصولات صنعتی از ابتدای امسال تبدیل شده که بنابر قانون انواع شیر و پنیر از پرداخت این مالیات معاف هستند.

با وجود این، گرانی بیش از 2درصدی سایر اقلام لبنی با استناد به نبود معافیت مالیاتی و مباحث مطرح در زمینه تعیین قیمت و پرداخت یارانه شیر خام، زمینه افزایش خزنده قیمت انواع لبنیات و چانه زنی برای افزایش رسمی15تا 20درصدی قیمت‌ها را فراهم کرده است. افزایش قیمتی که با وجود تأکید مسئولان بر جلوگیری از عرضه شیر و لبنیات فله در مراکز عرضه این محصولات نیز رایج شده و فروشندگان این اقلام نسبت به افزایش10تا 20درصدی قیمت عرضه انواع فرآورده‌های لبنی فله اقدام کرده و نرخ هر کیلوگرم شیر‌خام از 2هزار و250 به 2هزارو500 و ماست 2‌کیلویی را از 6 به 7هزار تومان رسانده‌اند.

یارانه 2هزار و 500میلیارد تومانی امسال شیر

در سال گذشته دولت یارانه 300میلیارد تومانی را برای تثبیت قیمت شیر خام در 4‌ماه پایانی مصوب و 150میلیارد تومان آن را پرداخت کرد اما محقق نشدن وعده پرداخت قسط دوم این یارانه تا پایان فروردین‌ماه امسال و بدهی 130میلیارد تومانی دولت به دامداران، موجب افزایش خزنده قیمت این محصولات شده است. با وجود این، تازه‌ترین خبرها از بررسی دولت برای تخصیص 2هزار و 500میلیارد تومان یارانه برای گران‌نشدن شیر در سال‌جاری حکایت دارد.

کد خبر 257981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز